En julklapps upplevelse.

God morgon!
Igår lördag har jag en familj här i ateljén som hade fått en upplevelse i julklapp, att prova på att måla. Det var en familj med två vuxna barn, en flicka och en pojke. Tror att delar av familjen var lite tveksamma inför vad som skulle hända och osäkra inför den egna förmågan.
När man får en grupp människor som man inte känner så vet man inte hur förkunskaperna är. Mamman i familjen har varit hos mig och målat för ett tag sen och jag visste hon hade det i sig. Det där lilla som behövs, nyfikenhet och ett mod att vilja prova och experimentera.
Efter lite små övningar fick de i uppgift att måla något som dom själv kände för. Underbart att se! En famlij med fyra medlemar som alla målade helt olika stilar och med olika tankar.
Och VISST KAN ALLA!! Så kul att se. De gick precis som alla andra som varit hos mig, rätt in i uppgiften och koncentrationen var på topp. Helt underbart! Jag gläds med dem när jag själv vet hur den känslan är.
Ibland avbryter jag och ber få låna bilden de håller på med för att visa något. Ibland behöver jag inte säg något, bara hålla upp bilden på avstånd. Ibland kanske jag påpekar något som kanske påverkar bilden i någon riktning. Det är inte sant att det jag säger är rätt för man skall måla som man känner, men oftast ser personen vad jag menar också och förstår hur bilden kan bli med mitt förslag.
Bara kolla på deras fina bilder=)
 
 
Oj!! Hur gjorde jag nu detta igen!! Jag fick bilden upp och ner! Förlåt för det. Bara se vilken härlig fantasi sonen i familjen har. 
 
 
Ja, nu blev den med åt fel håll. Jag får kontakta supporten och höra mig för hur man gör i detta läget. Jag får ändra detta i efterhand. Tråkigt, men ni ser bilden ialla fall. Helt underbara ugglor av dottern ifamiljen.
 
 
Pappan jobbar med massor av färger och former. Kul! Verkligen bra jobbat.
 
 
Mamman jobbade med tulpaner med helt underbara färger. Mycket bra jobbat. Hon han även med en bild till.
 
 
Ett landskap. Här jobbade hon snabbt och utnyttjade vatten som hjälp att skapa denna härliga bild. Färgpigmenten skapade landskapet. Helt underbart mjuk bild som får en att längta till sommaren.
 
Tack för att ni kom och att jag fick dela denna stunden med er. Välkomna tillbaka!
 
För er som funderar på att prova på, ni ser det är inte farligt. Alla kan.
 
Tack för du tittade in här.
Välkommen tillbaka.
 
Kram Jaana
 
 
 

Kommentarer :

#1: Karin

Så kul med en familj som målar tillsammans!Så olika och fina tavlor. Jag tror snart jag håller med Dej Jaana att alla kan om man bara vill...

Svar: Ja, du. Det handlar bara om mod att våga prova, sen har alla sin egen stil och jag vet att alla kan =)
Jaana Juliusson

skriven

Kommentera inlägget här :