Semester och skapande

God morgon!
Solen skiner just nu och vinden är ganska kraftig och kall. Mitt i juli! Jag tycker om värmen, vill gärna ha lite av den varan på sommaren, så vi håller tummarna för att den kommer tillbaka igen i lagom mängd, speciellt som jag nu har semseter från mitt jobb på förskolan.
Arbetet på förskolan är det bästa som man kan ha och kombinera med mitt skapande. Fantasin och lekfullheten får verkligen vara på topp och ungarna är underbara. Visst är det jobbigt ibland som i alla andra jobb men man får så mycket glädje, kärlek och utmaningar av barnen. Det känns som om jag fått det bästa av två världar/ jobb, förskolan och mitt skapande som konstnär.
Av olika skäl har jag varit dålig på uppdatera på bloggen, men för er som följer mig är jag alltid igång på Facebook och Instagram. På Instagram kommer det upp bilder, inte så mycket text. På facebook på Bildjaana kommer det upp lite mer....och här skulle jag egentligen vara flitigare på och skriva och beskriva skapar processerna....Helst av allt skulle jag vilja ha besök i ateljen där ni är välkomna och titta och mingla =) och handla!! =)
 
Nu har jag gjort lite allt möjligt i ateljén. Har flera dukar på gång samtidigt som inte är klara.  
Först vill jag visa er en väggmålning som jag gjort i Sölvesborg till en liten kille som heter Milton.
Allt börjar med en skiss på papper, ändringar och nya skisser tills jag har bestämt att det funkar, sen färglägger jag skissen och har den klar.
På plats kör jag upp den på väggen med hjälp av en gammal trotjänare, en overhead. När jag har dragit riktilinjerna på väggen så måste jag se till att det är okej och rätta till den helt och hållet.
 
När jag är klar med bilden börjar jag måla. Här kommer bild på det.
 
 
Miltons föräldrar hade valt panda tema i hans rum.  Jag målade det på tre kvällar och nu har jag varit och målat det sista och tror jag är klar. När jag målar något tar jag bilder på det och tittar på det i mobilen och i datorn. Det konstiga är att jag ser direkt vad som behöver ändras eller justeras när jag gör så. Ett annat sätt att kolla på en bild man målar är att ta duken och stå framför en spegel och titta på den, samma sak, man ser det direkt, är det okej elller om något behöver ändras.
Så här ser väggmålningen ut nu.
 
 
Jag tror den är klar....=) Milton är 1,5 år och väldigt intresserad av mina penslar och han fick "måla" med dem torra, hoppas han blir lite större innan han målar över mitt motiv och att han ska ha nöje av pandorna.
 
Här kommer några dukar som är under produktion....
 
 
 
Den översta är i olja och den här ovan är i akryl. Dessa är inte klara än, jag har fler på gång och några som är skissade och väntar på mig. Tja, få se hur mycket jag hinner i sommar, beror lite på vädret också.
 
Om du är nyfiken på vad jag gör så är du välkommen inom och titta =)
 
För er som inte vet, har jag målarkurser och jag kör hela tiden. Jag vill gärna vi är minst två, max 6 åt gången för då hinner jag med ordentligt att hjälpa till. Ett målartillfälle kostar 250 kr och vi håller på i 2,5-3 h. Vi bokar dagar efter hur det passar dig. Jag är jätteflexibel.
 
Jag erbjuder även prova på att måla. Då kommer man en gång och betalar 350 kr per person och jag står för materialet. Vi håller på i ca 2,5 h. Vi bokar efter överrenskommelse. Varför inte ett gäng kompisar som provar tillsammans? eller en upplevelse att ge bort till någon?
 
Mitt mål är att övertyga dig om att det är roligt att måla och skapa. Jätteskönt för själen att släppa allt och bara ge sig hän och se vad det blir, bara vara här och nu. Du behöver inte ha några förkunskaper. Många är rädda och anser sig inte kunna måla, men kan man hålla i en pensel så kan alla. Konst ser så olika ut i dag att alla kan om man vågar, uttrycken är många och det är det som är underbart. Välkommen att prova på!!
 
Som sagt är du åkandes här förbi är du välkommen inom.
 
Ha nu en skön sommar!! Njut av de fina dagarna och skapa något när det regnar =)
 
 
Kram Jaana
 
0702474009
 
 

Kommentera inlägget här :