"Sticktanter", "prova påare" och stiftpennor

 
 
Hej.
Igår kväll hade jag ett gäng damer i ateljén som provade på målning. De skulle varit fyra men en blev sjuk. Så kan det bli ibland, men hon är välkommen en annan gång.
Av dessa tre damer var en som har varit hos mig tidigare och det är härligt se hur hon tycker det är roligt. Jag kan se en utveckling i bara dessa få gånger hon varit hos mig.
De andra två var nybörjare och det var otroligt roligt se att även dessa blev helt tagna i sitt eget skapande. En sådan underbar energi och glädje som fyllde atljén igår kväll.
 
Starka färger och modiga målare som verkligen hade kul och när jag ser att de trivs och tycker det är kul , då blir jag så glad i själen. Detta gör så gott i oss alla! Har du aldig provat, men funderar, tveka inte.
Ja, jag vet, jag kan tjata om det, men det gör gott för själen på alla som vågar och kommer underfull med att kravlöst skapande är toppen.
När man kommer till mig så pratar vi lite först om dina förkunskaper och hur du vill måla, föreställande eller mer abstrakt....Då vet jag lite hur jag ska vägleda dig. Vi pratar lite färg, grundfärger och hur man blandar till färger. Sen är det viktigast att du får prova på och måla. Ibland kanske jag behöver visa lite teknik, hur du gör visa pensledrag. Detta beror helt på dina önskemål. Jag lär mig också en massa när jag vägleder dig! Det är ju så att man blir aldrig full lärd.
Här ser ni en duk som blev till igår. Ni skulle sett vilken energi Frida hade när hon gav sig hän och målade den. Man kan känna och se hennes energi i duken. Jag hoppas få se hur det färdiga resultatet blir. Hon han inte göra den klar igår ,men hade underbara tankar kring hur hon ville göra. De gjorde flera färgstarka och härliga bilder. Ikväll strular uppladdningen av bilder på bloggen så ni får se dem senare. Så är det ibland. Inget jag kan påverka just nu.
 
Kan berätta att i tisdags var här i ateljén en massa trevliga damer, de provade inte på och måla. Nej, de hantarbetade. Japp, virknålar, stickor och garn i massor. En massa fint kreativt arbete. Jag lärde mig ett nytt ord också UFO, vilket betyder på engelska, unfinished project, påbörjade projekt som får vila. Då har jag också sådana, stickningar, brodyrer och målningar. Fast jag gillar mina målningar bättre.
Lena Nilsson, min kära "storasyster" stod för arrangemanget. En upprepning av detta ska ske den 1 oktober. Är någon intresserad? Hör av er i så fall.
 
Jag har hittat mina stiftpennor, ni vet sådana som man skrev med förr. Så glad jag blev. Förbrilt letade jag efter min flytande tusch, men den hade tagit slut =(. Det blir till att inhandla nytt. Jag ville så gärna tecka med dessa pennor så jag blandade akrylfärg med vatten och gjorde den mer flytande så jag kunde teckan med det. Det gick jättefint. Så kul det var. Måste teckna mer med dem =) Tänk det finns så mycket roligt man kan göra!! =) 
Lite konstig är jag ;-) jag vet, men det ger mig lycka och glädje.
 
Jag påminner fortfarande om att det går bra anmäla sig till målarkurser, prova på tillfällen. Är ni några stycken nyfikna så bara hör av er. Detta kommer jag tjata en massa om. 
 
Nu önskar jag er en fortsatt trevlig kväll.
Tack för du tittade in här.
Välkommen tillbaka.
Kram Jaana
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :