Frost, blommor, skrivartankar...och öppettider.

Hej Hej!!
Underbara vår! Nu har den väl kommit för att stanna. Vi var och köpte blommor och planterade ut dom igår. Åhhh vad jag älskar dessa blommor, så vackra att se på. När de växer till sig blir de bra motiv.
 
Så vaknar jag i morse med att bilens rutor är frösna!! Var sjutton kom den frosten ifrån?!! Imorse kunde jag inte se hur det gått med mina blommor. De stod där ute och försökte stå emot kylan. Nu i kväll när jag kom hem såg jag att några av dem hade fått en liten knäpp på bladen.Usch så ledsen man blir. Vi plockade ihop alla krukorna som står ute, samlade dem intill huset och  har täckt över dom nu. Jag tror inte skadan blev så stor på pelargonerna. Några få tagetes hade jag satt och de fick stryk. De är mer vattenväxter och tål inget. De kan jag alltid byta ut. 
Min kära mamma är glad att dra upp tagetes från frön, så jag vet att de kan jag byta ut sedan.
 
 
Dessa hade klarat sig, men inte tagetesen.....Trollsländan och fjärlien skyddar väl dom i natt, hoppas jag.
 
Jag gillar blommor, men kan inte mycket om dem. Dessa har jag ingen aning om vad de är, men de hoppas jag ska klänga och slingra sig på stakettet i sommar. De verkar ha klarat sig.
 
Jag har målat lite på grinden....=)
 
 
Kunde intelåta bli. ;-)
 
Har ni läst min Brevlåda till några barn? Hur har de reagerat? Har de tyckte om den? Eller inte tyckt om den? Snälla, skriv några rader till mig så jag vet. Jag har själv vänt in och ut på den när den bearbetades  inför tryckningen. Jag skulle bli glad om jag fick några citat från några barn. 
Det är inte så lätt att skriva en saga. Inte för mig ialla fall som är debutant. Hur ska den vara? Har jag en röd tråd i texten så texten flyter på? Det finns tusen frågor som jag kan fundera på. Hur gör man för att fånga ett barns intresse? Hur behåller jag barnets intresse genom hela saga. Ja, ja, nu vet jag att många tänker att jag som jobbar med barn och är förskollärare ska veta en massa om sagor.....ja, jag har läst massor av sagor!!! Massor!! Jag har dock 3 egna "ongar" som jag läst alltid för. Vi älskade högläsningen.Tänk sen alla andra barn jag träffat under mitt yrkesverksamma liv....ojjojjoj!! Så många barn och så många gånger jag läst!!
Fast det betyder inte att jag kan skriva en bok!!  Hmmm, nu ha jag gjort det ialla fall. Kan jag göra det igen? Hur gör man en spännande bok?! Tja....
Vet ni vad som är jobbigt också? Jo, svenska språket! Ja, när jag skriver här så bara skriver jag utan att tänka på om meningen blir lång eller kort, med många kommatecken och så. Jag vill inte tänka på sådant för då blir det inget kul att skriva. Så var det med boken också. Tur det finns folk som gillar sådant. 
För mig är inte det alltid viktigt, budskapet,kreativiteten och skaparglädjen är viktigare. Det finns andra tillfällen när man väljer ord noggrannare. Så är det för mig i alla fall.
 
Imorgon har jag semester från jobbet på förskolan. Jag ska ha öppet i ateljén mellan 10,00-17,00. Ni är välkomna att titta inom och snacka/ mingla eller bara vara nyfikna på hur jag har fått det. Samtidigt får du se min konst, om du vill=)
Som sagt jag är i ateljén, Jobbar på med lite av varje och kommer du så är du välkommen =)
På lördag har jag öppet mellan 10,00-14,00.
 
Det är bara till att komma inom när skylten är framme. Skulle den inte vara framme så slå en signal, så kommer vi överrens om tid, 070 2474009
 
Ha nu en trevlig kväll.
Tack för du tittade in här.
 
Kram Jaana
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :