Beskrivnings svårigheter

Tjeeena!!
Idag har jag tillbringat mycket av min tid vid ateljén, suttit utanför och skissat först och sedan målat inne. 
Konstigt ljus vi haft idag, inget klart solsken men jobbigt dis på något sätt.(En konstig parantess, men den hänger ihop med i texten, vänta bara...)
Jag funderade även på vad jag ska skriva om idag på bloggen......Inte så lätt att alltid komma på. Det är mycket enklare med bilder. Ska man skriva om något så måste man använda sig av så många ord och tänka på uttryck. Jag har en tanke när jag skriver och då är den helt självklar för mig, men den som läser uppfattar klart inte allt likadant. Allt beror på vad du har i tankarna, dina erfarenheter gällande ämnet, som jag försöker beskriva.Jag kanske tycker några ord passar och då kanske du tycker att vad sjutton tänker hon på....
Bilder är så mycket enklare.
Från en bild som du ser, uppfattar du en massa information från på bara några sekundelar. Det går inte skriva eller läsa så mycket, så snabbt som ögat uppfattar. Färger påverkar oss också hur vi uppfattar saker i bilder.
För att komma till det jag tänkte skriva om måste jag veckla in mig i detta först för du ska fatta vad jag menar.(Kanske är jag luddig iaf).
Jag ska försöka förtydliga mig med hjälp av bilder.
Först idag skissade jag upp vad jag tänkte måla. Jag har använt mig av bilder som hjälp idag. Mattias hade så härliga skor i påskas och dem fotograferade jag för jag ska kunna måla dem. Så här ser skissen ut
 
Eller så såg den ut när jag började på den.
 
 
Jag börjar för det mesta alltid med bakgrunden och här är steg ett...
 
 
Helt plötsligt är det mera blått i bilden. Jag gillar när bakgrunden visar texturen/ pensledragen....
 
 
Här tycker jag bilden och ljuset är jättebra!  När jag sen målade blommorna så tycker jag det blev inte alls bra.
 
Antingen lura ljuset mig i dag eller så påverkar färgerna varandra.....Förstår någon hur jag menar?
Inte lätt beskriva det med ord.
Det får vara nu till imorgon, så får jag se vad jag gör åt den....Den är målad i olja, glömde jag nog berätta.
 
Hoppas ni fattade vad jag menade...
Kom och mingla med mig och berätta vad du tycker. Jag har öppet imorgon mellan 10,00-17,00.
Jag gillar när det kommer någon och stör ;-) DU ÄR VÄLKOMMEN!!
 
Tack för att du tittade in här igen.
 
 
Kram Jaana
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :