Söndagsmingel!

Hej!
Vilket härligt väder!! Lite blåsigt men dock en föraning om sommaren. Kanske naturen skulle behöva mer regn, tja, inte vet jag, men jag vet att det har inte regnat så mycket. Inte här hos oss i alla fall.
 
Jag har öppet i ateljén på söndag kl. 10,00-15,00. Då vill jag bli störd! Du är välkommen att kika in hos mig och dricka en kopp kaffe eller te om du så föredrar det. Jag hoppas kunna inspirera dig till att våga komma med och prova måla.
Jag har prova på tider:
Onsdagen den 22 maj kl. 10,00-12,30 Akvarell
Onsdagen den 29 maj kl. 18,00-20,30 Akvarell
 
Material ingår och det kostar 350 kr per person. Har du eget får du gärna ta med det om du vill och då kostar det 300 kr. Det betalar du när du kommer.
Har du andra tider du skulle vilja komma prova på så tveka inte att höra av dig till mig så löser vi detta!
Ring  070-247 40 09 . Mycket välkommen höra av dig!!
 
Nu tänkte jag visa hur det kan gå till när en tavla blir till:
 
Här har jag målat en duk med ljusblå färg och bestämt lite på måfå var ska jag ha blommor. I kanten på duken har jag tejpat maskeringstejp för att få en vit ram .
 
 
Här ser ni att jag tagit en bit "mormorsgardin" och placerat den äver duken. Den spänner jag fast runt hela duken med maskeringstejp.
 
 
Här har jag sprayat med vit färg på duken, tagit bort "mormorsgardinen" och tagit bort maskeringstejpen i kanten.
 
 
Här har jag börjat måla magnolia på duken....
 
 
Så...men det tyckte jag blev för lite blommor så jag fortsatte lite till.......
 
 
Så ser denna ut nu. Den är grundad med akrylfärg och blommorna har jag målat med oljefärg. Varför undrar kanske någon? Jo, jag tycker om att grunda med akryl, men älskar att måla detaljer med olja. Det torkar inte och är mer levande. Man kan hålla på och "klina" lite. Det går alldeles utmärkt måla olja på akryl, men inte tvärt om. Akryl är vattenbaserat och då kan man inte måla akryl på olja.
Nu har denna målning fått stå och torka så i helgen ska jag kolla om jag är nöjd eller om det behövs mer kontraster eller ....I så fall går jag på den igen och lägger på mer. Vi får se.
 
Detta är bara ett av många olika sätt man kan göra en tavla/ bild på. Alla jobbar olika och har olika stilar.
Bli nu inte förskräckt och tänk att det klarar jag inte göra om jag ska prova på att måla. Det finns ingen som kräver något av dig! Du ska måla på ditt sätt och jag vägleder och tipsar dig. Jag har ju övat hela mitt liv på att teckan, måla och skapa. Inte ens jag är/ blir fullärd! Välj vad du vill prova på, akvarell, olja eller akryl. Vill du bara teckan så går de också bra. Det finns så oändligt mycket kul och spännande vi kan göra. =)
 
Tveka nu inte, kom och hälsa på, så jag kan inspirera dig!
 
Tack för att du tittade in här igen.
 
Välkommen tillbaka och du, välkommen att göra ett besök hos mig i ateljén.
 
Kram Jaana
 

Kommentera inlägget här :