Paket och skrivarlust

Hej!
Nu är nog våren här, bara värmen vill komma. Ja, så då var vädret avklarat, nu vidare, inget mer svamel.
Jag har varit ute i ateljén och jobbat med både det ena och det andra.
Målat lite i olja. Plockat in mer saker som ska vara där inne. Ja, det är ett under hur jag kunnat ha allt inne i huset. Tur jag haft lite i friggeboden också. Nu när allt börjar komma in i ateljén så börjar det bli trångt ;-) Ha ha ha kan ni tänka er! Kanske får jag omorganisera efterhand så jag har det jag använder minst hamnar uppe på hyllorna längst upp. 
Tja det löser sig.
Jag har i flera dagar varit på jakt efter ett företag var jag kan beställa prisvärda omålade träsaker och efter ett tag hittade jag det! Stig Anderssons trä AB, stigstra.se. 

 
Jag beställde i måndags kväll och idag fick jag mina varor. Snabbt eller hur. Jättenöjd och glad som på julafton packade jag upp mina saker. Asade fram färg och började måla.
Jättekul att måla på olika saker. Utomhus kvastar blir så fina om man målar dem. Jag har nu grundat och de ska få något mönster på, troligen blommor eftersom jag är helt körd på det.
 
En duk har jag skissat också. Det ska bli en stor rosa ros på den. Jag längtar efter att få måla den .Hmm, det blir ju problem för jag vill måla så mycket just nu.....och jag jobbar torsdag och fredag. Helgen räddad =)
 
 
Min lilla brevlåda! Jag har inga talanger för att skriva och har aldrig trott att jag skulle skriva något själv. Fantasin är det ju inget fel på, men att skriva. Jag vänder bokstäver och ordföljden blir knasig och lustig ibland. Kanske mitt finska arv som visar sig, fast jag kan inte stava på finska och är "pappers svensk" som kan finska. Prata kan jag, fast min finska är torftig, eller gammal för den har inte utvecklats eftersom jag inte träffar på nya ord så ofta. Nu ska jag inte veckla in mig i finska språket, utan berätta om en kul grej.
Lena, min härliga Lena, har ikväll tipsat mig om att på Facebook finns det en sida som heter Litteraturmagazinet Skriv. Jag undersökte detta lite och kom med i deras test grupp för hur deras nya hemsida fungerar. Lite krångligt var det först, men sen fick de ihop det och jag kunde logga in. (Sidan är under uppbyggnad)
Vilken toppen sida!! Jisses vad mycket bra att läsa och lära sig av. Övningar för hur man kommer igång med skrivandet och så....
Berättelser om hur det har varit att ge ut en bok. Spännande läsning.
Detta kanske utvecklar min svenska om jag tränar lite. Jag är inte så bra på svänga med orden, men jag är ju förskollärare också så jag gillar barnböcker väldigt mycket. Har kanske förenklat mitt språk?
Kanske jag nu med hjälp av dessa övningar kan utvecklas och förhoppningsvis skriva något mera i framtiden. Kanske kan jag få kontakter där via sidan till illustrationsjobb? Vem vet! Sidan var jättebra ialla fall. 
Min historia om brevlådan är ju ganska så enkel och ni ska tro att Per (förlägaren i SPAM) hittade fel i den! Sjutton också, tänkte jag när han skickade tillbaka texten och påpekade mina "fel". Efter ett antal redigerande började jag bli trött på texten. Antar att det är vanligt. Jag har ingen erfarenhet av detta, men läste på Litteratur Magazinet Skrivs sida om en kvinnas berättelse hur det var att få ge ut en bok. Hon var emellanåt trött på sin text. Jag ska inte klaga! Jag har en kort berättelse/ saga och tur Per inte fick läsa den när jag höll på med den för då hade jag nog kört fast. Bara av alla felen. ;-)
Jag är tacksam för hans arbete, för ni ser ju sjäv mina missar när ni läser min blogg. Tro mig, jag läser igenom innan jag publicerar, men jag är "hemmablind". Jag "läser in" felen. Så det är bra det finns folk som är intresserade av svenskan så. =) Tack Per!! DU gjorde ett bra jobb.
Det är ju tack vare dig som jag har en bok, eller vi har en bok =)
Ja, det är inte lätt att skriva rätt alla gånger och kreativiteten ska inte dödas av stavfelen. Sådant kan man ta hand om sedan, eller hur? Folk jobbar faktiskt med sådant också, och får betalt, tror jag ;-)
Nog om skrivandet nu.
Jag ska visa er en liten olja som jag har målat . Tulpaner =)
 
 
Blommor igen, ja. Jag håller på med en bild på min sessa också. Jag tror inte den är klar än...måste titta på den lite till innan jag bestämmer mig.
 
 
Det är lite konstigt, men jag gillar att ta bild under processen och granska den där, man ser bilden lite annorlunda då. Jag kan inte förklara det men så känner jag. Eller så är det att jag kan titta på den när jag vill och fundera på lösningar...
 
Med våren kom det en liten pippi och satte sig på stakettet utanför ateljén. Hmm jag är ingen fågelkännare, men denna är tam och jag hoppas det är en turfågel.
 
Nu tror jag att det räcker för ikväll. Önskar dig en härlig kväll, det som är kvar av den. Vi är ju uppe olika länge och uppe olika tidigt. Det är dock lite varning på mig numera för jag vaknar alltid med solen, allra senast vid 7. Nu ska jag inte svamla om det utan säger helt enkelt god natt!
 
Tack för du tittade in här igen.
Välkommen tillbaka.
 
Kram Jaana
 
 

Kommentera inlägget här :